Quantcast
Varia

VRT ondertekent charter voor digitale inclusie van BNP Paribas Fortis en Proximus

Vanmiddag heeft VRT- CEO Frederik Delaplace zijn handtekening gezet onder DigitAll, een charter voor digitale inclusie dat het initiatief is van BNP Paribas Fortis en Proximus. Samen met een dertigtal bedrijven, overheidsinstanties, regeringen en sociale organisaties engageert de VRT zich hiermee om de digitale kloof te verkleinen.

Digitale ongelijkheid leidt tot sociale uitsluiting. Dat is de conclusie van een rapport van de Koning Boudewijnstichting uit juni 2020. 1 op de 10 Belgische huishoudens heeft geen internetverbinding en voor gezinnen met een laag inkomen stijgt dat cijfer tot bijna 3 op 10. Daarnaast hebben heel wat Belgen ook geen of niet voldoende digitale vaardigheden en dat leidt bij maar liefst 40% van de Belgen tot digitale uitsluiting.

Ten slotte vermeldt het rapport ook ongelijkheid in het gebruik van essentiële diensten. Zo gebruikte 57% van de Belgen met een laag opleidingsniveau het internet nog nooit om essentiële documenten te versturen naar de overheid. In een tijd waarin het digitale steeds belangrijker wordt, weegt de digitale kloof op de maatschappelijke integratie van de meest kwetsbaren.

Vandaag kwamen maar liefst dertig bedrijven samen om hun betrokkenheid in het project, DigitAll, te bezegelen en digitale inclusie in België te promoten. Het charter omvat ook de uitbouw van een netwerk rond digitale inclusie en draagt bij tot een grotere bewustwording van de digitale kloof.

“Bij de VRT investeren we de komende jaren volop in ons digitale aanbod, denk maar aan VRT NU. Ook de mensen die nog wat angst voelen voor die digitale wereld, die er nog niet helemaal mee vertrouwd zijn. We zijn heel blij dat we door het ondertekenen van dit charter voor digitale inclusie met een reeks nieuwe partners kunnen samenwerken om onze samenleving radicaal digitaal te maken. Of nog beter: allemaal digitaal!”

Frederik Delaplace, CEO van de VRT

“Proximus zet zich in om digitale technologieën toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht fysieke mogelijkheden, economische achtergrond, culturele afkomst, opleiding of leeftijd. Onze steun aan DigitAll, dat diverse stakeholders verenigt rond een gemeenschappelijk engagement om digitale inclusie te bevorderen, past perfect binnen deze mindset.

Guillaume Boutin, CEO van Proximus

Heel wat mensen dreigen uitgesloten te worden uit onze maatschappij doordat ze, om diverse redenen, geen gebruik maken van digitale middelen. BNP Paribas Fortis gaat daarom, samen met de andere partners in het ecosysteem, concrete engagementen aan om digitale uitsluiting te bestrijden.”

Max Jadot, CEO van BNP Paribas Fortis

Ontdek hieronder alle partners van DigitAll:

  • Voor de bedrijfswereld: AG Insurance, Agoria, BNP Paribas Fortis, bpost, Colruyt Group, Delhaize, De Lijn, Deloitte, Dilaco, DNS Belgium, De Watergroep, IBM, ICC, In The Pocket, itsme®, Microsoft, Proximus, VBO, VRT
  • Voor de sociale organisaties: aSmartWorld, Beego, Close the Gap, DigitalForYouth.be, Hobo, iDROPS, Maks , Mediawijs
  • Voor de federale en regionale overheden en administraties: Actiris, Agence du Numérique, agentschap Opgroeien, Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest (CIBG), FOD Beleid & Ondersteuning (BOSA), FOD Financiën, Service Public de Wallonie – Economie, Emploi, Recherche
Toon meer

Gerelateerde berichten