Het voorjaar van Canvas: inspirerende verhalen over onderwerpen die ertoe doen

ByLisa Paulussen

21 december 2021 ,
Taxi Joris met Joris Hessels - © VRTTaxi Joris met Joris Hessels - © VRTTaxi Joris met Joris Hessels - © VRT

Canvas kan terugblikken op een sterk najaar met spraakmakende en impactvolle programma’s rond belangrijke maatschappelijke kwesties als migratie, racisme, klimaat en mentaal welzijn. Canvas wil die lijn doortrekken en ook in het voorjaar een baken zijn voor al wie op zoek is naar inspirerende verhalen over onderwerpen die ertoe doen.

Canvas zet thema’s op de kaart en biedt de kijkers nieuwe inzichten met programma’s die ons uitdagen om onze blik te verruimen, en onszelf en ons wereldbeeld in vraag te stellen. Zo maakt Canvas het verschil met compromisloze topcontent die de kostbare tijd van de kijkers waard is. Of het nu duidingsprogramma’s zijn of documentaires, cultuur of fictie, satire of sport: vroeg of laat kijk je Canvas.

Het nieuwe jaar wordt ingezet met de 4-delige reeks Sekswerkers, waarin Gilles De Coster en zijn getuigen een inkijk geven in een doorgaans gesloten wereld waar nog veel taboes over bestaan. In Taxi Joris praat Joris Hessels met boeiende mensen terwijl hij hen met zijn taxi naar hun bestemming brengt. FC United City Pirates gaat over de gelijknamige voetbalclub die sport koppelt aan sociaal engagement en diversiteit. De tweede reeks van Therapie biedt dan weer een intieme en tegelijk discrete blik op de relatie tussen therapeuten en hun cliënten, deze keer zowel bekende als onbekende. Hilde Van Mieghem focust in de derde reeks van Als je eens wist op oudermishandeling.

Later dit voorjaar volgen nog een aantal straffe documentairereeksen. In Bariloche vertelt Eric Goens het verhaal van Vlaamse collaborateurs die na de oorlog hun toevlucht zochten in Argentinië. De kinderen van Save belicht het lot van de kinderen van Belgische kolonialen en Afrikaanse moeders die eind jaren ’50 in België werden ondergebracht bij pleeggezinnen. In De schandvlek van de eeuw: chemische wapens in Syrië (werktitel) onderzoeken Rudi Vranckx en Inge Vrancken het gebruik van chemische wapens tijdens de burgeroorlog in Syrië: een oorlogsmisdaad die tot op vandaag onbestraft blijft.

Canvas zet ook in op cultuur. In de aanloop naar de uitreiking van de Ensors eind januari presenteert Michaël Pas Cinema Canvas, een talkshow over de Vlaamse film en fictie. Begin februari is er de Week van de Vlaamse muziek en tot zo lang lopen De Toots Sessies door. Daarnaast zijn er onder meer de documentaire Pop Art (naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in het S.M.A.K.) en specials over Arno (naar aanleiding van de Week van de Vlaamse muziek) en de uitreiking van de allereerste Boon voor literatuur, de nieuwe Vlaamse prijs voor de beste Nederlandstalige boeken.

Naast sportverslaggeving, met onder meer de Europa League, brengt Canvas ook duiding en achtergrond bij de sport. Na bijna 13 jaar neemt Aster Nzeyimana de fakkel over van Frank Raes als presentator van Extra timedat meteen ook een nieuw decor krijgt. Maarten Vangramberen focust in een nieuwe reeks Wereldrecord op zes Belgische sportprestaties van wereldformaat en houdt ze tegen het licht van de sportwetenschap.

Canvas biedt ook opnieuw een uitgelezen selectie van sterke internationale fictie en documentaires. Na afloop van The Handmaid’s Tale volgt op woensdag (vanaf 12/1) de Australische fictiereeks Fires, over de verwoestende bosbranden die het eiland teisterden in 2019-2020. Een heel ander verhaal is Domina, een Brits-Italiaanse reeks over het meedogenloze machtsspel in het oude Rome, bekeken vanuit het perspectief van Livia Drusilla, de vrouw van keizer Augustus. Later volgt Showtrial, een Britse reeks over het proces van een rijke en arrogante  studente die ervan wordt verdacht een minder welstellende medestudente te hebben vermoord.

Op zaterdag programmeert Canvas de volgende maanden misdaadreeksen met telkens een vrouwelijke speurder in een hoofdrol. In de Deense reeks Blinded: Those who Kill probeert Louise Bergstein op het eiland Funen en vijf jaar oude moord op te lossen. In de Britse serie Vigil (van de makers van Bodyguard en Line of Duty) onderzoekt politiedetective Amy Silva of er een verband is tussen een moord aan boord van een duikboot en een vergane vissersboot. En Katharina Huss is een politievrouw met een televisiestamboom: haar moeder Irene Huss was het titelpersonage in de gelijknamige reeks, gebaseerd op de boeken van Helene Tursten. Katharina volgt het voorbeeld van haar moeder en zet haar eerste stappen bij de polite van Göteborg in de nieuwe reeks Huss.

Topdocumentaires zijn er onder meer op dinsdag, met een tweeluik over de sluimerende spanning tussen Israël, Iran en de VSA (The Long War) en een driedelige reeks over Osama Bin Laden (The Inside Story). Op zondag onderzoekt The Secrets to Civilisation hoe grote beschavingen in de loop van de geschiedenis gemaakt en gekraakt werden door veranderingen in de natuur, het klimaat en het landschap. Brian Cox gaat nog enkele stappen verder en neemt ons in Universe mee op reis door de ruimte, van het licht van de zon tot de duisternis van de zwarte gaten.

En natuurlijk kan de Canvas-kijker ook dit voorjaar blijven rekenen op de duidingsprogramma’s, die zorgen voor context en achtergrond bij het nieuws: Terzake, De afspraak, De afspraak op vrijdag en Vranckx. Zij zijn het fundament van Canvas. De ideale wereld bekijkt de actualiteit dan weer vanuit een geheel eigen invalshoek.

Terugblik

Het afgelopen jaar speelde Canvas zijn eigenzinnige rol in het medialandschap met een onderscheidend kwaliteitsaanbod dat belangrijke thema’s op de kaart zette, het maatschappelijke debat initieerde en taboes doorbrak. Zo was er veel lof voor programma’s als Kinderen van de migratie (over de naoorlogse arbeidsmigratie), Het leven in kleur en FC United (over racisme in de Vlaamse samenleving en het voetbal), Wat houdt ons tegen? (over de klimaat- en natuurcrisis), Als je eens wist (over partnergeweld) of recent De prijs van de winnaar (over het mentale welzijn van topsporters) en Op slot (over de coronacrisis).

Daarnaast waren er de aangrijpende wielerverhalen in Het Scheldepeloton (onderscheiden met de Ha! van Humo), de fictiereeks Albatros (bekroond met de Prix Europa) en de culturele portretreeksen Niemands meester, niemands knecht (over Johan Anthierens) en Charlatan (over Arno). Naast die ‘oude meesters’ zette Canvas ook jong muzikaal en artistiek talent in de kijker met De Toots Sessies en She’s Lost in Music.

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van mudoo.be

* verplicht in te vullen

ByLisa Paulussen

Als studente communicatiewetenschappen kreeg ik de kans om ervaring op te doen bij Showcomm bv, het bedrijf achter deze website. Na mijn stage ben ik in 2021 gewoon blijven hangen en kan ik mij uitleven met het schrijven van berichten over Belgische en Nederlandse showbizznamen. Geniet van mijn berichten en deze website.