Luk Alloo benoemt nieuwe minister van mobiliteit

ByLisa Paulussen

13 december 2017

Deze week blikt Luk Alloo met ouderdomsdekens Francis en Patrick terug op drie seizoenen van Alloo bij de Wegpolitie. Beide mannen hebben er al een lange carrière opzitten en gaan binnenkort met pensioen.

Na respectievelijk 39 en 43 jaar dienst dragen zij een grote rugzak met zich mee. En die is niet alleen gevuld met mooie herinneringen. “Ik heb tijdens mij carrière in totaal al 24 doden zien vallen bij verschillende verkeersongevallen. Die zitten allemaal in mijn geheugen gegrift”, vertelt Francis.

Patrick treedt hem bij: “Wij stellen de ongevallen vast. Wij zien wat de gevolgen kunnen zijn van gevaarlijk rijgedrag.” Hij springt dan ook heel voorzichtig om met de uitvluchten die hij dagelijks hoort: “Zelfs als je vader op sterven ligt, mag je geen 180 kilometer per uur rijden. Je kunt verongelukken en slachtoffers maken. Dat is het niet waard.” Sommige kijkers vinden dat streng, maar daar is Francis het niet mee eens: “Ik ben een correcte flik. Soms heel streng, maar correct, rechtvaardig en eerlijk. Iedereen is gelijk voor mij.”

Zo tilt Francis heel zwaar aan mensen die zichzelf en/of hun kinderen niet vastmaken in de auto: “Er zijn zaken die je niet kunt vermijden, bijvoorbeeld een ongeval door een klapband. Een kind dat gewond raakt omdat hij niet vastzit, dat kan je wel vermijden.” En ook Patrick heeft een stokpaartje: snelheidsovertredingen. De gevolgen van een ongeval tegen overdreven snelheid zijn niet te overzien en dus moet er volgens hem streng tegen opgetreden worden.

Na drie seizoenen kent Luk ‘zijn’ politiemannen ondertussen al goed. Francis is volgens hem “geobsedeerd door vrachtwagens.” Hij weet alles: hoe breed, hoog en geladen een vrachtwagen mag zijn. “Je ziet lang op voorhand als een vrachtwagenchauffeur in de fout gaat en hebt altijd een meter bij om alles na te tellen.” En dat komt goed van pas. Vrachtwagenchauffeurs zijn goede klanten tijdens Alloo bij de Wegpolitie. Francis immobiliseert een trekker die te breed en te hoog is.

Patrick ergert zich dan weer aan buitenlandse chauffeurs met gebrekkig rijvaardigheden. Zo is er een chauffeur die zelfs geen eenvoudige manoeuvres kan uitvoeren. “En dat noemt zich dan ‘een beroepschauffeur’. De normen zijn duidelijk niet in alle Europese landen dezelfde”, analyseert Patrick. Luk heeft de oplossing voor al deze problemen: Francis benoemen tot minister van Mobiliteit. “Ik zou alleszins beter zijn dan de huidige”, lacht de politieman.

Alloo bij de Wegpolitie, elke donderdag om 21.45 bij VTM

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van mudoo.be

* verplicht in te vullen

ByLisa Paulussen

Als studente communicatiewetenschappen kreeg ik de kans om ervaring op te doen bij Showcomm bv, het bedrijf achter deze website. Na mijn stage ben ik in 2021 gewoon blijven hangen en kan ik mij uitleven met het schrijven van berichten over Belgische en Nederlandse showbizznamen. Geniet van mijn berichten en deze website.