Quantcast
Varia

VRT maakt actieplan om aan verwachting van de Vlaming te beantwoorden

De VRT lanceert een plan met zes actiepunten gebaseerd op de resultaten van het Jouw VRT-onderzoek.
Bijna acht op de tien Vlamingen is tevreden over de VRT, maar er zijn ook enkele werkpunten, zoals meer aandacht geven aan creativiteit en ontspanning.
Het actieplan kwam tot stand na, Jouw VRT, het grootschalige onderzoek naar de mening van de Vlaming dat eerder dit jaar werd opgestart.

Naar aanleiding van de resultaten van Jouw VRT-onderzoek start de VRT met een uitgebreid actieplan voor de toekomst. Met een nog sterker digitaal aanbod, betrouwbare en kritische journalistiek, creatieve en ontspannende programma’s en meer aansluiting op de verschillende doelgroepen, moet het zesdelige plan beantwoorden aan de verwachtingen van de Vlaming.

Zesdelig actieplan

Als eerste stap blijft de VRT inzetten op onafhankelijke journalistiek en de strijd tegen desinformatie en nepnieuws met nieuws op maat op nwsnwsnws, Instagram, Karrewiet en TikTok. Daarnaast gaat de publieke omroep meer investeren in vernieuwing, creativiteit en ontspanning met een nieuwe sitcom en een laatavondprogramma.

Als derde punt blijft de VRT transparant en open communiceren over wat ze is en wat ze doet en zo elke Vlaming en Brusselaar ook de kans te geven om mee te bouwen aan de VRT van de toekomst. Verder wordt er nog meer geïnvesteerd in een digitaal aanbod op maat met o.a. de nieuwe VRT NU-tv-applicatie. Op termijn zal ook het audio-aanbod op VRT NU beschikbaar zijn.

Tot slot wordt er ook ingezet op personalisatie met respect voor de privacy zonder het DNA van de VRT te verloochenen en zullen er meer verschillende stemmen en opinies aan bod komen met meer diversiteit.

Jouw VRT-onderzoek

Het onderzoek bestaat uit twee luiken: een kwantitatief marktonderzoek via een online enquête, uitgevoerd door de VRT Studiedienst, in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Indiville en een uitgebreide bevraging in de VRT caravan of via een online vragenlijst. Er werd telkens gepeild naar de bekendheid, het belang, de tevredenheid en het imago van de VRT, inclusief de taken en de uitvoering.

Bijna acht op de tien Vlamingen (77%) is tevreden over de publieke omroep, maar er zijn ook nog wat werkpunten, zoals: nog te weinig aansluiting bij jongeren, kortgeschoolden en mensen van buitenlandse herkomst. 13% van de Vlamingen is matig tevreden en 9% is ontevreden of geeft een onvoldoende score.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 78% van de Vlamingen een eigen publieke omroep belangrijk vindt en dat de VRT meer aansluiting moet zoeken bij specifieke doelgroepen. Zo kent één op de drie Vlamingen, 12 tot 25-jarigen of Vlamingen van buitenlandse herkomst en kortgeschoolden, de naam van de publieke omroep niet.

Daarnaast vindt bijna 87% van de Vlamingen dat de VRT nepnieuws moet helpen herkennen en is 86% van mening dat de VRT een voorbeeldrol moet spelen in het beschermen van de privacy. 77% vindt dat je altijd en overal op een eenvoudige manier naar de VRT moet kunnen kijken, luisteren of surfen.

Tot slot associëren Vlamingen de VRT vooral met de woorden: “informatief”, “betrouwbaar”, “kwaliteit”, “betrokken” en “dicht bij de Vlaming”. Op de waarden “ontspannend”, “is er voor mij”, “creatief” en “vernieuwend” scoort de VRT dan weer wat minder.

Lees ook: Siska Schoeters geeft startschot van Jouw VRT aan de festivalweide van Werchter

Toon meer

Gerelateerde berichten