Quantcast
Varia

VRT maakt media-aanbod toegankelijker met unieke VR-beleving

Samen met de Vlaamse start-up Soulmade ontwikkelde de VRT een unieke VR-beleving om het media-aanbod toegankelijker te maken. De VR-beleving zal deel uitmaken van opleidingen voor interne webontwikkelaars. Hiermee kunnen ze uit eerste hand aandachtspunten ontdekken en meenemen naar toekomstige apps en websites.

VRT en Soulmade startten samen aan het project Navigator, dat gesubsidieerd wordt door VLAIO (Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen). Ze bouwden een VR-beleving die softwareontwikkelaars bewuster kan maken van de gebruikersvereisten voor blinden en slechtzienden. Zo kunnen de ontwikkelaars zelf ervaren hoe het is om zonder visuele elementen een nieuwsitem te zoeken of een leuk artikel te delen op sociale media.

Dankzij de VR-beleving kunnen de ontwikkelaars zich verplaatsen in de leefomgeving van blinden en slechtzienden. Doordat de ontwikkelaars de frustraties zelf beleven, zijn ze meteen mee in het belang van toegankelijkheid.” 

Debbie Gijsbrechts, gebruikersexpert VRT

De VR-beleving zal deel uitmaken van opleidingen voor interne webontwikkelaars. Hiermee kunnen ze aandachtspunten ontdekken en meenemen naar toekomstige apps en websites. Daarnaast wordt er ook met externe partijen bekeken hoe het opleidingsplatform breder ingezet kan worden.  

“Als publieke omroep is het belangrijk om nieuwe technologieën samen met beloftevolle start-ups in een professionele omgeving te testen. Met het project “Navigator” integreren we de resultaten rechtstreeks in de werking van de VRT.”  

Gregg Young, VR-expert VRT

Toon meer

Gerelateerde berichten