DPG Media behaalt in september een marktaandeel van 40,7% (+8% tegenover vorig jaar) op VVA 18-54, het hoogste marktaandeel sinds 3 jaar. Daarmee blijft DPG Media ruim de grootste zendergroep van Vlaanderen. De eerste maand van de family of channels is dus meteen een topmaand.
VTM noteert zijn beste maand in 5 jaar tijd, is marktleider met 27,6% marktaandeel bij VVA 18-54 en wint 9% tegenover vorig jaar. Het vooravondblok groeit onder impuls van topcijfers voor ‘Sara’ (43% marktaandeel en 504.500 kijkers), maar ook ‘VTM NIEUWS’ (34% marktaandeel en 626.000 kijkers) en ‘Familie’ (34% marktaandeel en 752.000 kijkers) blijven hoog scoren.
In prime zorgen maar liefst vijf nieuwe formats voor groei. Drie van deze vijf nieuwe formats halen meer dan 40% marktaandeel. Paradepaardje van dit najaar is zonder twijfel ‘The Masked Singer’ met spectaculaire cijfers. Het programma is zelfs het best scorende format van de eeuw (63% marktaandeel en 1.405.000 kijkers). Ook ‘Snackmasters’ (42% marktaandeel en 719.000 kijkers) kan het publiek bekoren en is uiterst selectief bij de jonge VVA’s. ‘Axel gaat binnen’ (40% marktaandeel en 723.000 kijkers) is het best scorende prime 2 format in jaren. Andere vernieuwingen bij VTM zijn ‘Een Echte Job’ (28% marktaandeel en 669.000 kijkers) en ‘Veel Tamtam’ (20% marktaandeel en 295.000 kijkers). Op zondag heeft VTM zich, net als in het voorjaar, versterkt met de ‘Code van Coppens’ (35% marktaandeel en 689.000 kijkers).
Daarnaast zijn er natuurlijk ook sterkhouders ‘Alloo Bij De Wegpolitie’ (36% marktaandeel en 668.000 kijkers), ‘The Voice Kids’ (32% marktaandeel en 753.000 kijkers), ‘Boer Zkt Vrouw’ (31% marktaandeel en 760.000 kijkers) en ‘Mijn Keuken Mijn Restaurant’ (25% marktaandeel en 477.500 kijkers).
VTM kon ook de sportliefhebbers bekoren met de Rode Duivels matchen België – Ijsland (36% marktaandeel en 894.000 kijkers) en Denemarken-België (34% marktaandeel en 868.000 kijkers) en Veldrijden: Rapencross/Ethias Cross Lokeren (25% marktaandeel en 346.000 kijkers).
VTM 2 haalt in zijn eerste maand 7,2% (+15% vs. Q2 vorig jaar) marktaandeel bij VVA 18-54 en is selectief bij de jonge VVA’s. VTM 2 kan scoren in het recurrent blok met sterkhouder ‘Home And Away’ (11% marktaandeel en 89.000 kijkers), scripted reality ‘Achter Gesloten Deuren’ (12% marktaandeel en 61.000 kijkers) en reality format ‘House Rules’ (12% marktaandeel en 84.000 kijkers). In primetime is het lokale ‘Lady Truckers’ (10% marktaandeel en 195.000 kijkers) is het best bekeken format. Ook ‘Blind Getrouwd Australië’ (12% marktaandeel en 138.000 kijkers) en de films ‘Red Sparrow’ (9% marktaandeel en 206.000 kijkers), ‘Before I Go To Sleep’ (7% marktaandeel en 141.000 kijkers) en ‘Safe Haven’ (5% marktaandeel en 133.000 kijkers) scoren goed. Voetballiefhebbers konden bij VTM 2 genieten van de Champions League wedstrijden AA Gent- Rapid Wien (8% marktaandeel en 270.000 kijkers), AA Gent – Dynamo Kiev (7% marktaandeel en 260.000 kijkers) en Salzbourg – Tel-Aviv (4% marktaandeel en 103.000 kijkers) en Europese supercup wedstrijd Bayern – Sevilla (7% marktaandeel en 221.000 kijkers).
VTM 3 scoort 3,4% marktaandeel bij VVA 18-54. De films ‘Black Panter’ (12% marktaandeel en 164.000 kijkers), ‘Star Wars: The Last Jedi’ (13% marktaandeel en 152.000 kijkers) en ‘Extraction’ (4% marktaandeel en 143.000 kijkers) bereiken de meeste kijkers.
VTM 4 behaalde 2% marktaandeel bij VVA 18-54 (+16% vs. CAZ vorig jaar). De film ‘Code 37’ (5% marktaandeel en 131.000 kijkers), ‘First Blood’ (4% marktaandeel en 120.000 kijkers) en ‘You Only Live Twice’ (3% marktaandeel en 118.000 kijkers) haalden de meeste kijkers.
CAZ 2 behaalde 0,4% marktaandeel bij VVA 18-54. De klassiekers ‘Benidorm’ (2% marktaandeel en 15.000 kijkers), ‘Nonkel Jef’ (2% marktaandeel en 15.000 kijkers) en ‘Wat Nu Weer?!’ (3% marktaandeel en 13.000 kijkers) blijven scoren. ‘Sturm der Liebe’ (0,01% marktaandeel en 17.000 kijkers) en ‘Chicago Fire’ (0,39% marktaandeel en 15.000 kijkers) bereikten de meeste kijkers.