Op het SER!AL K!LLER festival in de Tsjechische stad Brno, heeft Czech Television bekendgemaakt dat ze de Canvas-reeks Albatros willen uitzenden. Dat kondigde Milan Fridrich, hoofd programmering van Czech Television, aan. Naast Albatros stonden ook nog Gevoel voor Tumor, Beau Sejour 2, Clan, Red Light, De Dag en Callboys in de kijker.
Belgische fictie was één van de hoofdthema’s op het SER!AL K!LLER festival in het Tsjechische Brno. Rond de debattafel van SER!AL K!LLER zaten VRT-CEO Frederik Delaplace en filmproducent Helen Perquy samen met Petr Dvořák, de CEO van Czech Television en Lubomír Zaorálek, Tsjechisch minister van cultuur. Tsjechië is een middelgroot Europees land en Czech Television maakt net als de VRT ook heel wat producties in de eigen taal.
“Fictie blijft zeer belangrijk in ons aanbod als publieke omroep. Het onthaal op dit festival toont bovendien aan dat we er in slagen om het potentieel van Vlaamse fictie internationaal te ontsluiten. De internationale slagkracht van onze fictie is duidelijk aan het groeien.”
VRT-CEO Frederik Delaplace
“Naast de screenings voor het grote publiek van onder meer Albatros en Beau Séjour 2, ontdekte het professionele publiek onder meer We moeten eens praten en Gevoel voor Tumor, maar ook reeksen die nog in productie zijn, zoals Lost Luggage, Arcadia en 1985. Met deze reeksen inspireren we Tsjechische makers en onderstrepen we hoe we als VRT het verschil maken met gedurfde, kwaliteitsvolle en relevante fictie.”
Elly Vervloet, expert internationale coproducties bij de VRT
Het debat kaartte ook de steeds grotere impact van internationale streaming giganten aan. Lokale mediasectoren doorheen Europa voelen die impact en dat geldt ook voor de lokale producenten. Volgens filmproducent Helen Perguy komen de grote streaminggiganten met grote snelheid af en moeten ze vooral blijven doen waar ze goed in zijn.
Elke nieuwe fictie reeks is een prototype en bij het bouwen van een prototype is moed, professionalisme en vertrouwen nodig. Lokale partners kennen elkaar het best en kunnen elkaar ook blijven versterken. Daarnaast weten streamingsdiensten als geen ander dat steeds meer gebruikers fictie bekijken waar en wanneer ze dat willen op bijvoorbeeld hun smartphone.
Volgens VRT-CEO Frederik Delaplace is de verandering zeker geen bedreiging, maar moeten ze die juist omarmen. De grote streamingsbedrijven hebben hun manier van werken veranderd en het is een uitdaging om tegen hen op te boksen door hoge kwaliteit te bieden.
“Vlaamse fictie valt op. Daardoor worden we steeds vaker voor festivals als Serial Killer uitgenodigd. Als onafhankelijke producent komt het er op aan om onze eigen creativiteit te behouden, met de steun van omroepen en organisaties als de VRT en het VAF lukt ons dat ook.”
Helen Perquy productiehuis jonnydepony van o.a. Black-out
“Op een internationaal festival als deze laten we zien hoe we als kleine regio op ongelooflijk innovatieve manier straffe series maken. Die doen we door authentiek, sterke verhalen te vertellen. De VRT is bij veel van die producties betrokken als partner. Op die manier maakt ze als publieke omroep ook echt het verschil.”
Koen Van Bockstal, directeur-intendant van het VAF
Albatros is een productie van productiehuis De Wereldvrede en was eerst te zien op Play More, later verscheen de reeks op VRT NU en Canvas.
Lees ook: Deze Vlaamse fictiereeksen staan in de kijker op internationaal seriefestival SER!AL K!LLER