Canvas maakt dit voorjaar heel wat bespreekbaar.
Meer dan ooit komen delicate thema’s aan bod, in docureeksen zoals ‘FC United’ (racisme in het voetbal), ‘Als je eens wist 2’ (deze keer over partnergeweld) en ‘Privacy & ik’. Verder kan de kijker blijven rekenen op zuivere actua en duiding in onder meer ‘Terzake’ en ‘De Afspraak’, en zet Canvas ook verder in op die andere sterkte: steengoede internationale content, zowel fictie (‘Killing Eve 2’, ‘Fargo’ en ‘Your Honor’) als non-fictie.
‘In Europa. De geschiedenis op heterdaad betrapt‘
– vanaf 17 januari
In het voorjaar van 2020 zond Canvas de eerste tien afleveringen uit van ‘In Europa. De geschiedenis op heterdaad betrapt.’ Het was de vervolgreeks van Geert Mak op zijn succesvolle eerste serie ‘In Europa’ uit 1999.
Vanaf zondag 17 januari volgen de laatste tien afleveringen van deze coproductie van VPRO en Canvas over de toestand van Europa aan het einde van het tweede decennium van de 21ste eeuw.
Deze keer gaat het onder meer over de terugkeer van de Koude Oorlog, de #metoo-beweging, de voor- en nadelen van de ‘data’-maatschappij, de opstand van de ‘gele hesjes’, de moeilijke relatie van Griekenland met de Europese Unie, de weg naar de dictatuur in Hongarije, de toenemende druk van de commercie in het publieke en persoonlijke leven, de migratie, en natuurlijk ook de brexit en corona.
‘In Europa’, vanaf zondag 17 januari om 20.05 uur op Canvas.
‘Revolutie in Indonesië’, docureeks met David Van Reybrouck
– vanaf 2 februari
In de driedelige documentaire ‘Revolutie in Indonesië’ gaat schrijver David Van Reybrouck op zoek naar de laatste getuigen van de dekolonisatie van Indonesië. Van Reybrouck kiest voor een internationaal perspectief op die geschiedenis.
Naast Indonesiërs en Nederlanders vindt hij ook onderbelichte medespelers. De Japanse soldaten die over de hele archipel werden uitgezonden. De Nepalese Gurkha-soldaten die met het Brits-Indiase leger de opstandige Indonesische vrijheidsstrijders moesten neerslaan. Hij kijkt naar de bemoeienissen van de Britten, Amerikanen en de VN om te eindigen bij kolonies die in hun eigen vrijheidsstrijd geïnspireerd werden door de Indonesiërs.
De documentaire kwam tot stand in de slipstream van het boek ‘Revolusi’, de opvolger van Van Reybroucks bestseller ‘Congo. Een geschiedenis’. Gedurende vier jaar volgden regisseurs Djoeke Veeninga en Marlou van den Berge de schrijver bij de totstandkoming van zijn nieuwe boek.
In de serie gaan we met Van Reybrouck mee op avontuur over de hele wereld, nemen we deel aan zijn zoektocht en ontmoetingen met getuigen. De serie toont ook hoe de schrijver te werk gaat en hoe zijn nieuwe boek zich vormt in zijn hoofd. Een scherpzinnig observator werpt een frisse blik op wat Nederland lang vooral als eigen geschiedenis heeft gezien.
‘Revolutie in Indonesië, vanaf dinsdag 2 februari om 21.20 uur op Canvas en via VRT NU (meteen integraal).
Een productie van Savage Films voor Canvas.
‘Albatros’, een zwaarwichtige comedy
– vanaf 15 februari
Ze was vorig jaar al te zien bij Telenet, maar Canvas brengt de tragikomische fictieserie ‘Albatros’ nu voor het eerst extra large op open net. De reeks over tien zwaarlijvige mensen op afslankingskamp in de Ardennen werd bedacht door regisseur Wannes Destoop en acteur Dominique Van Malder (‘Radio Gaga’), die ook zelf meespeelt in de reeks.
Vanaf het begin blijkt dat de deelnemers aan het afslankingskamp ‘Albatros’ niet alleen fysiek, maar ook emotioneel overtollige kilo’s met zich meesleuren. Het gaat er al snel heftig aan toe. De deelnemers worden lichamelijk uitgedaagd door een weinig subtiele coach. Maar ook de groepstherapeute kijkt in hun ziel en probeert hen uit hun comfortzone te halen. De beschermende lagen waarmee ze de buitenwereld en hun verleden op afstand hielden, worden zo één voor één weggehaald. Tot blijkt dat de vroeger zelf obese bezieler van het kamp, naar wie ze allemaal opkijken, niet te vertrouwen is en een duister geheim met zich mee draagt.
De makers wisten een indrukwekkende ensemble cast te verzamelen met Vlaams en Waals talent. Dominique Van Malder (‘Radio Gaga’), Ruth Beeckmans (‘Studio Tarara’), Benny Claessens (‘Undercover’), François Neycken (‘Ennemi Public’), Hilde Destoop (‘Steve+Sky’), Isabelle Van Hecke (‘Bevergem’), Marjan De Schutter (‘Professor T.’), Thierry Janssen (‘La Trêve’), Titus Muizelaar en Jeroen Tillmans vertolken de tien zwaarlijvigen die het gevecht aangaan met hun overgewicht. De onconventionele coaches van het kamp worden vertolkt door Tom Ternest (‘Eigen Kweek’), Janne Desmet (‘Studio Tarara’) en Joris Hessels (‘Radio Gaga’).
‘Albatros’, vanaf maandag 15 februari om 21.20 uur op Canvas en via VRT NU (meteen integraal).
De serie werd gemaakt door productiehuis De Wereldvrede (‘Bevergem’).
‘Johan Anthierens. Niemands meester, niemands knecht’
– vanaf 17 februari
In het jaar 2000 stopte journalist en columnist Johan Anthierens (1937-2000) voorgoed met schoppen. Maar twintig jaar na zijn dood heeft zijn pen niets van haar scherpte verloren. Als ‘enfant terrible’ schoot hij meermaals in eigen voet en beet hij in de hand die hem voedde. Anthierens schoffeerde de kerk, de koning, flaminganten en francofonen, de werkgevers en de vakbonden, VRT en VTM, links, rechts, het centrum, Vader Abraham, de familie Claus, het publiek en zichzelf.
Guinevere Claeys, chef van De Standaard der Letteren, gaat voorbij de rebel op zoek naar de schrijver die keer op keer het voortouw nam en Vlaanderen, de Nederlandse taal, de journalistiek, het chanson en zichzelf tot volwassenheid bracht. Ze trekt door land en gewest op zoek naar vriend en vijand. Ze ontmoet familie en collega’s die hem gekend, bewonderd of verfoeid hebben: in totaal meer dan 20 getuigen, van broer Karel, dochter Eva en zoon Benjamien over auteurs Tom Lanoye en Herman Brusselmans en journalisten Rik Van Cauwelaert en Marc Reynebeau tot academici Bruno De Wever en Caroline Pauwels.
Deze tweedelige documentaire wil naast de herontdekking van Johan Anthierens als fenomeen ook een literaire reanimatie zijn van teksten die nog altijd even actueel als artistiek blijken.
‘Johan Anthierens. Niemands meester, niemands knecht’, op woensdag 17 en 24 februari om 21.20 uur op Canvas en VRT NU (integraal).
‘Als je eens wist…’ (reeks 2), 4-delige documentaire over partnergeweld
– vanaf 9 maart
Na de aangrijpende en spraakmakende eerste reeks van ‘Als je eens wist…’ over kindermishandeling gaan Hilde Van Mieghem en haar team in een tweede reeks dieper in op partnergeweld. Getuigenissen van slachtoffers en experts tonen dat die problematiek zo mogelijk nog een grote taboe en een complexer thema is dan kindermisbruik.
Vaak zijn trauma’s uit de kindertijd ook onlosmakelijk verbonden met intrafamiliaal geweld. Maatschappelijk blijft men steken in het cliché van de vrouw met het blauwe oog en de man als agressief monster, maar de realiteit is veel genuanceerder. Geweld binnen het gezin wordt zowel door vrouwen als mannen gepleegd. Door het gebrek aan degelijk onderzoek, verouderde wetgeving, preventie en een gebrekkige opleiding bij politie en in de zorgsector wordt partnergeweld onbewust mee in stand gehouden. Maar ook buren, familie, vrienden en omstaanders sluiten de ogen en houden zich aan de dwingende regel je beter niet te moeien met een huwelijk.
Vaak zijn criminaliteit, geweld, druggebruik, alcoholmisbruik, ziekteverzuim en suïcide een rechtstreeks gevolg van deze problematiek. Deze tweede reeks van ‘Als je eens wist…’ wil de blinde vlek rond dit probleem zichtbaar maken en er de alarmklok over luiden.
‘Als je eens wist…’, vanaf dinsdag 9 maart om 21.20 uur op Canvas en via VRT NU (integraal).
Een productie van Borgerhoff & Lamberigts voor Canvas.
‘Privacy en ik’, 2-delige documentaire van Tim Verheyden
– vanaf 25 maart
In de documentaire ‘Privacy en ik’ onderzoekt VRT-journalist Tim Verheyden in welke mate onze privacy vandaag onder druk staat: een heel actueel thema want de coronacrisis lijkt op dat vlak verdacht goed op 9/11 of de terroristische aanslagen in Parijs en Brussel. Een scharniermoment. Een punt waarop we voor de zoveelste keer een deel van onze privacy lijken op te geven in naam van ‘het algemeen belang’. Minder privacy voor meer veiligheid. Minder privacy voor wat meer gezondheid. Maar verloopt die ruil wel correct? En moeten we überhaupt een keuze maken?
Onze steden en wegen staan vol met slimme camera’s: initieel voor zware criminaliteit maar nu om de avondklok te controleren en bevolkingsmassa’s te monitoren. Er duiken warmtecamera’s en drones op om mensen te controleren. Er is een tracing app en een kliklijn, en telecomoperatoren delen onze verplaatsingen anoniem met de overheid. Maar hoe anoniem is dat echt? Voor onze veiligheid en onze gezondheid worden we vandaag o-ve-ral gevolgd, gefilmd en zelfs gemeten. Maar wie volgt ons? Wat gebeurt er met die beelden en wie krijgt en beheert onze data? Zijn die instanties zelf wel foutloos en betrouwbaar? En heb ik zelf nog controle over mijn privacy?
Voor antwoorden op al die complexe vragen gaat Tim Verheyden praten met academici, onderzoekers, journalisten, auteurs, politici en politie. Tegelijk probeert hij door eigen onderzoek zicht te krijgen op het soms hypercomplexe en niet altijd even tastbare gegeven dat privacy is.
‘Privacy en ik’, vanaf donderdag 25 maart om 21.20 uur op Canvas en VRT NU.
‘FC United’, 3-delige documentaire over racisme in ons voetbal
– later dit voorjaar
‘FC United’ is een driedelige documentaire reeks die het racisme én het gebrek aan diversiteit in ons Belgische voetbal wil tackelen. Persoonlijke getuigenissen van prof- én amateurvoetballers tonen hoe ernstig het probleem is, zowel in het mannen- als het vrouwenvoetbal. Daarnaast gaat ‘FC United’ in dialoog met de huidige beleidsmakers op zoek naar mogelijkheden om samen met de nieuwe generatie voetballers racisme en structurele ongelijkheid buitenspel te zetten.
Alle belangrijke aspecten van het voetbal komen daarbij aan bod: de situatie op het terrein zelf (inclusief de scheidsrechterij), de coaching, de staf, de supporters en de bestuurswereld. In de laatste aflevering zien we ‘good practices’ van voetbalclubs die in België vandaag al fantastisch werk leveren wat betreft diversiteit. De toekomst is duidelijk aan de nieuwe generatie spelers en speelsters. Voor de grote onderstroom van voetbalfans in België is diversiteit geen probleem meer.
Met getuigenissen van onder meer Rode Duivel Romelu Lukaku, Red Flame Kassandra Missipo, Rode Duivel Yannick Carrasco, AA Gent-kapitein Vadis Odjidja, Antwerp-kapitein Faris Haroun, Nigeriaans international Cyriel Dessers en tientallen anderen.
‘FC United’, later dit voorjaar op Canvas.
Een productie van Deklat Binnen.
‘Charlatan’, 3-delige documentaire over Arno
– later dit voorjaar
Arno staat ruim vijftig jaar op de planken en songs als ‘O la la c’est magnifique’ en ‘Les yeux de ma mère’ zijn nationaal erfgoed geworden. Arno Hintjens, Oostendse Brusselaar (of andersom), vertelt in ‘Charlatan’ zijn verhaal, met de hulp van zijn reisgenoten, in de eerste plaats zijn voormalige buurman Dominique Deruddere, die de regie deed van deze driedelige documentaire.
De reis begint in Oostende, waar de kleine Arnold graag voetbalt en zwemt, maar even vaak ‘nee’ als ‘ja’ zegt. Tot een jonge leraar hem wat bluesplaten in de hand stopt. Tante Fabienne van den Kieboom, broer Peter Hintjens en muze Sonja Van Hee vertellen over een gast met lang haar, die altijd op stap was. Muzikant Paul Couter legt uit waarom hij in hem wel de zanger zag die niemand vermoedde. En hoe ze samen Tjens Couter boetseerden uit hompen blues, Oostendse zeelucht en veel eigenzinnigheid.
Nog in Oostende werd in 1979 TC Matic geboren, de luidste rockband die België al gehoord had. De bandleden vertellen over vier jaren op het scherp van de snee. Historische archiefbeelden worden gecombineerd met de grensverleggende foto’s van huisvriend Danny Willems.
Op zijn 37ste pakt de ‘lonesome Zorro’ het anders aan. Hij vindt een nieuwe sound en een nieuwe omkadering, en maakt zestien studio-albums. Mensen die hem vergezelden, zoals muzikanten Ad Cominotto en Mirko Banovic, producers Glenn Rosenstein en John Parish, fans Stef Kamil Carlens en Stromae vertellen over hun samenwerking, en wat Arno Hintjes vandaag precies tot Arno maakt. En daar levert de man zelf, in sappig Oostends, graag zijn eigen commentaar bij.
‘Charlatan’, later dit voorjaar op Canvas.
Een productie van Borgerhoff & Lamberigts.
Verhalen van hier en ver weg
Naast sterke eigen producties en coproducties (zoals ‘In Europa’) selecteert Canvas dit voorjaar ook weer de allerbeste buitenlandse documentaires over de meest uiteenlopende onderwerpen, van internationale politiek en current affairs over human interest, geschiedenis, muziek en cultuur tot exploratie en natuur. Alle documentaires zijn ook beschikbaar via VRT NU.
Op maandag gaat Canvas op zoek naar de mens achter de misdadiger in de zesdelige ‘true crime’ reeks ‘Crime and Punishment’ (vanaf 18/01). De Bafta-genomineerde reeks laat ons kennismaken met het leven in de gevangenis van Winchester in Zuid-Engeland en het precaire evenwicht tussen gevangenen, personeel, politie en justitie. Dat wordt bemoeilijkt door problemen als overbevolking en onderbestaffing, drugsgebruik, geweld en de moeilijke keuze of zware criminelen in aanmerking komen voor vervroegde vrijlating.
Op dinsdag brengt Canvas prestigieuze topdocumentaires. Zo is er op 19 januari, daags voor de inauguratie van Joe Biden als nieuwe president van de VS, ‘President Biden’, een documentaire van PBS waarin intimi van de man uitleggen hoe hij door crises en tragedies voorbereid en gevormd is voor het ambt.
De vierdelige Showtime-reeks ‘The Reagans’ (vanaf 26/01) werpt een nieuw licht op een heel andere Amerikaanse president. Ze toont hoe Ronald Reagan, maar ook zijn vrouw Nancy, hun PR tot in de perfectie verzorgden om een imago en een populariteit te creëren die helemaal niet overeenstemden met de realiteit.
In de vierdelige BBC-reeks ‘Enslaved with Samuel L Jackson’ (vanaf 23/02) reconstrueert de Afro-Amerikaanse acteur samen met een team van experts zijn persoonlijke familiegeschiedenis als nakomeling van zwarte slaven uit Gabon. Tegelijk vertellen ze ook het verhaal van 400 jaar transatlantische slavenhandel, 12 miljoen mensen die uit hun Afrikaanse dorpen werden ontvoerd en 2 miljoen die onderweg omkwamen vooraleer de antislavernijbeweging uiteindelijk tot een verbod op de slavenhandel leidde.
De driedelige Arte-reeks ‘Histoire du trafic de drogue’ (vanaf 23/03) onderzoekt de geschiedenis van de drugshandel, van de opiumhandel in het 19de eeuwse China tot de synthetische drugs van vandaag. De strijd van de overheden tegen de drugsproducenten en -distributeurs zorgde daarbij telkens weer voor nieuwe pistes en praktijken.
Op woensdag zijn er een aantal op zichzelf staande historische documentaires, onder meer over Duitse vrouwen in het verzet tegen Hitler (op 20/01), over de ‘Nacht van de lange messen’ waarbij de SS zijn militaire macht versterkte in 1934 (op 27/01), de wankele vrede na de Eerste Wereldoorlog (‘Apocalypse: Never-Ending War 1918-1926’) en het schijnproces tegen de Roemeense dictator Ceausescu,
Op donderdag programmeert Canvas tussen de speeldagen van de Europa League door ook current affairs-documentaires, zoals ‘For Sama’ (op 11/02), de veelgeprezen film van de vrouwelijke burgerjournaliste Waad Al-Kateab over de gevolgen van de Syrische burgeroorlog in haar thuisstad Aleppo. Temidden van het oorlogsgeweld moet ze haar pasgeboren dochter Sama opvoeden.
Donderdag is bij Canvas ook de vaste stek voor de muziekdocumentaires. De volgende weken gaat het daarbij onder meer over Ella Fitzgerald (op 21/01), Marianne Faithfull (geregisseerd door de Franse actrice Sandrine Bonnaire), over de Britse boysband Bros en over de Euro Disco.
Zondag is de documentaire-avond bij uitstek. Naast ‘In Europa’ (vanaf 17/01, zie elders) zijn er dan onder meer cultuurhistorische reeksen en op zichzelf staande cultuurdocumentaires, en auteursdocumentaires.
In de zesdelige reeks ‘Planet of treasures’ (vanaf 21/02) neemt de Australische historicus en Cambridge-prof Christopher Clark ons mee voor de ultieme wereldreis langs de mooiste monumenten en meesterwerken van de mensheid, maar ook van de natuur. Van de ‘Zeven wereldwonderen’ van de antieke wereld tot meer dan 1000 plaatsen die vandaag tot het Unesco Werelderfgoed behoren. Het wordt een reis door tijd en ruimte naar hoogtepunten van de menselijke beschaving, de schoonheid van de natuur en de manier waarop die elkaar hebben beïnvloed. In elke aflevering komt een continent of een subcontinent aan bod, van Latijns-Amerika over Afrika, Europa en het Midden-Oosten tot India en Zuidoost-Azië.
Later onderzoekt de Britse (cultuur)historicus Simon Schama in de driedelige reeks ‘The Romantics and Us’ de invloed van de romantiek op onze kunst en cultuur, maar ook op ons zelfbeeld, individualisme en identiteit.
Tussendoor zijn er ook een aantal op zichzelf staande cultuurdocumentaires, onder meer over Roger Raveel (eigen productie), Jan Van Eyck (‘The Temptation of Reality’, coproductie) en De Munt (‘Achter het rode toneelscherm’).
Later op de avond is er op zondag (rond 22.00 uur) telkens een auteursdocumentaire, met een grote betrokkenheid van de maker(s) bij hun onderwerp. Zo onderzoeken Kirby Dick en Amy Ziering in ‘On the Record’ (op 17/1) de beschuldigingen van ongewenste intimiteiten en seksueel misbruik tegen hiphop-mogul Russell Simmons.
Naar aanleiding van het ‘Gala van de Ensors’ (rechtstreeks te zien op Canvas op zaterdag 23 januari) is er op 24 januari de Vlaamse documentaire ‘Shadow World’ van Johan Grimonprez, over de internationale wapenhandel. ‘Acasa, My Home’ (op 31/01) van de Roemeense regisseur Radu Ciorniciuc vertelt het verhaal van een Roemeense familie die jaren in de wildernis leefde, in perfect evenwicht met de natuur, maar nu noodgedwongen in een flat in de stad moet gaan wonen. In ‘Alicia’ (op 07/02) volgt de Nederlandse cineaste Maasja Ooms drie jaar lang de jonge tiener Alicia, die als kleuter bij haar moeder werd weggehaald en nu al jaren in een kindertehuis verblijft in de hoop ooit de warmte van een pleeggezin te vinden. ‘Bitter Love’ (op 14/02) van Jerzy Sladkowski toont op Valentijnsdag hoe de Russische passagiers op een riviercruise op de Wolga, meestal singles, vrijuit over hun emoties en hun eenzaamheid praten.
‘Sylvia: Tracing Blood’ volgt het spoor van de Zuid-Afrikaanse Mossad-spionne Sylvia Raphael. ‘Welcome to to Chechnya’ van David France gaat over de onderdrukking van LGBT’ers in Tsjetsjenië, ‘Assassins’ van Ryan White over de moord op de halfbroer van Kim Jong-un op de luchthaven van Koeala Loempoer, en ’76 Days’ of de lockdown in Wuhan, de eerste broeihaard van Covi-19 in het begin van 2020.
Fictie op Canvas in het voorjaar
Internationale topreeksen zoals ‘Killing Eve’, ‘Fargo’ en ‘Your Honor’ op woensdag en spannende misdaadseries als ‘Before we Die’, ‘Agent Hamilton’ en ‘Petra’ op zaterdag: daar mag de Canvas-kijker ook dit voorjaar op rekenen. De meeste ervan zijn vanaf de start op Canvas meteen ook integraal te bekijken op VRT NU.
‘Killing Eve’
Op dinsdagavond begon het nieuwe jaar met een knaller, meer bepaald met het tweede seizoen van de feministische spionagereeks ‘Killing Eve’. Ook deze tweede reeks focust op het kat-en-muis-spel tussen de meedogenloze huurmoordenares Villanelle (Jodie Corner, ‘Doctor Foster’) en Eve Polastri (Sandra Oh, ‘Grey’s Anatomy’), een criminologe van de Britse geheime dienst. De ene is een zelfzekere, psychopatische moordmachine, de andere een wat verveelde profiler die zich tijdens de eerste reeks ontwikkelde tot een waardige tegenstander van Villanelle. We weten ondertussen dat Eve en Villanelle hun dodelijke confrontatie op het einde van de eerste reeks allebei hebben overleefd, zodat ze elkaar in het tweede seizoen weer naar hartenlust naar het leven kunnen staan. De haat-liefdeverhouding tussen de twee wordt steeds intenser en ze beginnen meer en meer op elkaar te lijken. Ook deze tweede reeks blinkt weer uit door de manier waarop ze speelt met de conventies van het spionagegenre en zelfs met die van het hele tv-medium. Veel lof ook voor het doorprikken van gendersterotiepen en de combinatie van vlijmscherpe spanning met donkere humor.
‘Killing Eve’, nog tot 27 januari op Canvas en tot eind maart via VRT NU (integraal).
‘Fargo’
Nog zo’n klepper is ‘Fargo’, de veelgeprezen en vaak bekroonde misdaadreeks geïnspireerd door de gelijknamige film van de gebroeders Coen, met dezelfde winterse en donkere sfeer, gitzwarte humor, dezelfde eigenzinnige stijl en gelijkaardige locaties. Er zijn ondertussen vier reeksen van gemaakt, die zich net als de film afspelen in de Amerikaanse Midwest, maar wel telkens met andere verhalen en personages. Canvas zendt de vierde reeks uit in primeur voor Vlaanderen op open net en nog voor Netflix. De eerste drie reeksen zijn bovendien integraal te bekijken via VRT NU. Ook de film wordt nog eens uitgezonden (op 12/02).
De vierde reeks situeert zich in Kansas City, in 1950, en focust op de strijd tussen twee misdaadorganisaties. De ene bende bestaat uit Afro-Amerikanen die uit het zuiden gevlucht zijn voor de rassendiscriminatie, en de andere is een traditioneel, Italiaans-Amerikaans maffiasyndicaat. Ze proberen het op een akkoordje te gooien, maar er ontstaan toch al snel nieuwe conflicten. De hoofdrollen worden vertolkt door onder meer Chris Rock en Jason Schwartzman.
De eerste reeks (met een indrukwekkend boosaardige Billy Bob Thornton en Martin Freeman) is dus te zien via VRT NU en speelt zich af in Minnesota in 2006.
De tweede reeks (met onder meer Kirsten Dunst, Patrick Wilson en Ted Danson) situeert zich rond Fargo, North Dakota in 1979 en in de derde (met Ewan McGregor en David Thewlis) keren we terug naar Minnesota, in 2010.
‘Fargo’ won talloze prijzen, waaronder drie Golden Globes en twee Emmy Awards.
‘Fargo’, vanaf 17 februari op Canvas en via VRT NU.
‘Your Honor’
Een ander prijsbeest vinden we terug in ‘Your Honor’, een gloednieuwe Showtime-reeks met in de hoofdrol niemand minder dan Bryan Cranston (‘Breaking Bad’, ‘Seinfeld’). Ook nu weer speelt hij een larger-than-life-personage dat ‘om bestwil’ lelijk buiten de lijntjes kleurt. Michael Desiato is een gerespecteerde rechter in New Orleans wiens zoon als gevolg van een astma-aanval een dodelijk ongeval veroorzaakt en daarna op de vlucht slaat. Desiato doet er alles aan om de zaak in de doofpot te stoppen, maar helaas was het slachtoffer de zoon van een gangsterbaas. Zo komt de rechter terecht in een web van leugens, bedrog, onmogelijke keuzes en erger.
‘Your Honor’, later dit voorjaar op Canvas en via VRT NU.
Op zaterdag loopt momenteel de tweede reeks van ‘Line of Duty’, in Groot-Brittannië een van de populairste misdaadseries van de voorbije jaren. In 2018 behaalde de serie zelfs de derde plaats in een ‘poll’ van Radio Times over de beste Britse misdaadreeksen aller tijden (Na ‘Inspector Morse’ en ‘Foyle’s War’).
Vanaf zaterdag 23 januari volgt de tweede reeks van de Zweedse politieserie ‘Before we die’, waarin rechercheur Hanna Svensson (Marie Richardsson) en haar collega’s Sven (Johan Hedenberg) en Bjorn (Magnus Krepper) niet alleen geconfronteerd worden met de Kroatische misdaadmaffia, maar ook met corruptie binnen de politie van Stockholm. Hanna’s zoon Christian (Adam Pålsson) helpt een handje door te infiltreren bij de bende, maar staat zelf op de dodenlijst van de Kroatische familie Mimica.
Later zijn er onder meer nog de nieuwe reeksen ‘Agent Hamilton’ en ‘Petra’.
De Zweedse spionagereeks ‘Agent Hamilton’ is gebaseerd op het hoofdpersonage van de boeken van Jan Guillou. Geheimagent Carl Hamilton (gespeeld door de Noorse acteur Jakob Oftebro) keert uit Amerika terug naar Zweden in opdracht van de CIA. Hij moet een groep terroristen opsporen die verantwoordelijk is voor een reeks bomaanslagen en cyberaanvallen. Maar ook zijn voormalige werkgever, de Zweedse geheime dienst, vraagt zijn hulp bij de jacht op de terroristen.
‘Petra’ is een harde Italiaanse politiereeks gebaseerd op de boeken van de Spaanse schrijfster Alicia Giménez-Bartlett. De serie werd gemaakt door producent Cattleya, bekend van ‘Gomorrah’ en’ ZeroZeroZero’. Petra Delicado (gespeeld door de populaire Italiaanse actrice Paola Cortellesi) heeft een een saaie bureaujob bij de politie van Genua. Maar door een tekort aan personeel krijgt ze een operationele opdracht aan de zijde van de ervaren, maar wat ouderwetse rechercheur Antonio Monte (Andrea Pennacchi). Samen moeten ze onder meer een reeks verkrachtingen onderzoeken, maar ook illegale hondengevechten, religieuze sektes en donkere geheimen in de televisiewereld.
Film op Canvas in het voorjaar
Filmliefhebbers weten het: voor de betere film kan je altijd bij Canvas terecht. Dit voorjaar is dat opnieuw op vrijdag en zaterdag. Nieuw is wel dat de films soms thematisch worden geprogrammeerd. Zo zijn er bijvoorbeeld films van eigen bodem naar aanleiding van het Filmfestival van Oostende en de uitreiking van de Ensors, films van en over vrouwen ter gelegenheid van internationale Vrouwendag en wereldfilms naar aanleiding van het Mooov-filmfestival. De meeste films blijven ook minstens een week beschikbaar op VRT NU.
Het Filmfestival van Oostende krijgt dit jaar een andere formule met een aanbod dat gespreid is over een heel jaar. Maar op zaterdag 23 januari worden alvast wel de Ensors uitgereikt: de Vlaamse filmprijzen. Canvas zendt de uitreiking rechtstreeks uit en programmeert daarnaast op vrijdag 22 en zaterdag 23 januari een Vlaamse film. Op zaterdag is dat, na de uitreiking van de Ensors, de film ‘Zagros’ van Sahim Omar Kalifa, die in 2018 de Ensor voor beste film en beste scenario won. ‘Zagros’ vertelt het verhaal van een Koerdisch koppel dat naar België vlucht na verdachtmakingen in hun geboortedorp. Op vrijdag is er ‘Façades’, van Kaat Beels en Nathalie Basteyns (met Natali Broods en Johan Leysen), over een vrouw die bij haar dementerende vader gaat wonen om voor hem te zorgen, maar ook een geheime agenda heeft.
Ook VRT NU besteedt ruime aandacht aan het Filmfestival, met onder meer vijf afleveringen van ‘Cinema Canvas’.
Vlaamse inbreng was er eveneens bij ‘Far from the Madding Crowd’ (vrijdag 29/01), de verfilming van de klassieker van Thomas Hardy door Thomas Vinterberg over een vrijgevochten vrouw in het Victoriaanse Engeland. Ze heeft drie aanbidders en één van hen wordt gespeeld door Matthias Schoenaerts.
In februari zijn er op vrijdag onder meer ook nog de bekroonde biopic ‘Steve Jobs’ (van Danny Boyle en met Michael Fassbender en Kate Winslet) en het winterse meesterwerk ‘Fargo’ van de gebroeders Coen (naar aanleiding van de gelijknamige reeks die vanaf 17 februari te zien is op Canvas en VRT NU).
Op zaterdag in februari is er verder onder meer ‘You were never really here’, een keiharde film van Lynne Ramsay over een oorlogsveteraan (Joaquin Phoenix) die vermiste meisjes opspoort. In ‘Youth’ van Paolo Sorrentino blikken twee ouder wordende vrienden (Michael Caine en Harvey Keitel) terug op hun leven tijdens een vakantie in de Zwitserse Alpen. ’20th Century Women van Mike Mills’ (met Annette Bening, Elle Fanning en Greta Gerwig) gaat over een alleenstaande vrouw van middelbare leeftijd die worstelt met de opvoeding van haar zoon en daarbij de hulp krijgt van twee jongere vrouwen.
Nog veel meer ‘girl power’ in maart, want naar aanleiding van Internationale Vrouwendag (8 maart) zijn de films op Canvas heel die maand gewijd aan vrouwen, met op vrijdag films over sterke vrouwen en op zaterdag producties van straffe vrouwelijke regisseurs.
Op vrijdag is er bijvoorbeeld de IJslandse film ‘Woman at War’ (van Benedikt Erlinsson en met Halldóra Geirharðsdóttir), een ecologische comedy over een vrouw die de strijd aangaat met een aluminiumfabriek. ‘Maudie’ (van Aisling Walsh en met Sally Hawkins en Ethan Hawke) is gebaseerd op het leven van de Canadese kunstenares Maud Lewis en ‘Becoming Astrid’ (van Pernille Fischer Christensen en met Alba August en Maria Fahl) op dat van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. ‘The Wife’ (van Björn Runge met een glansrol van Glenn Close) gaat over de vrouw en ‘ghostwriter’ achter een succesvolle auteur.
Op zaterdag in maart focust Canvas dan weer op vrouwelijke regisseurs, onder meer in ‘La danseuse’, een Frans-Belgische biografische film van Stéphanie di Giusto over het leven van danseres Loie Fuller en ‘Carmen y Lola’ (van Arantxa Echevarría), over twee vrijgevochten zigeunervrouwen die een relatie beginnen. ‘The Rider’ (van Chloé Zhao) gaat over een rodeorijder van Sioux-afkomst die moet kiezen tussen zijn gezondheid en zijn passie.
Naar aanleiding van het Mooov-festival van de wereldfilm (20/04 tot 3/05) brengt Canvas in april en mei op zaterdagavond films van heinde en verre. ‘Kuessipan’ is een Canadese film van Myriam Verreault over twee jonge Inuit-vrouwen wiens vriendschap op de proef wordt gesteld wanneer een van hen verliefd wordt op een blanke man. De film kreeg een speciale vermelding op Mooov 2019. De Brits-Zambiaanse film ‘I am not a Witch’ van Rungano Nyon vertelt het verhaal van een meisje in een Zambiaans dorp dat ervan beschuldigd wordt een heks te zijn (bekroond met een Bafta). ‘Los Versos del Olvido’ van de Iraanse regisseur Alirez Khatami kreeg de Canvas-prijs op Mooov 2018 en gaat over een kerkhofbewaker in een Latijns-Amerikaans land die zich verzet tegen een militie die op zijn begraafplaats lijken van slachtoffers wil dumpen. In de Colombiaanse film ‘Pájaros de Verano’ van Cristina Gallego en Ciro Guerra verliest een man uit een traditionele stam zijn onschuld en zichzelf wanneer hij drugs begint te dealen.