Factcheckers komt terug met onthullende onderzoeken en spraakmakende tests

Factcheckers - © VRTFactcheckers - © VRTFactcheckers - © VRT

Britt Van Marsenille, Jan Van Looveren en Thomas Vanderveken gaan in het derde seizoen van Factcheckers onverminderd door met hun missie: checken wat er klopt van de vele berichten, beweringen en weetjes die we dagelijks over ons heen krijgen.

Daarvoor zetten ze alles op alles: ze gooien meer dan ooit hun eigen lichaam in de strijd als proefkonijn en voeren zelf de strafste tests uit. Het trio gaat ook nu weer undercover om feiten te checken en onderzoekt enkele van de meest gestelde vragen van de kijkers.

Worden lakens in hotels voor elke nieuwe klant ververst? Wordt soep echt zuur tijdens een onweer? Kan je gemakkelijk geld stelen met het systeem van contactloos betalen? Het zijn maar een paar van de vragen waarop ze dit seizoen een antwoord proberen te vinden.

Aan de slag

Britt, Jan en Thomas dompelen zichzelf – en hun lichaam – helemaal onder in verschillende factchecks. Zo neemt Britt bijvoorbeeld een andere identiteit aan om op het internet als helderziende aan de slag te gaan. En dat blijkt emotioneel een zware dobber.

Jan onderzoekt hoe nefast het is voor ons lichaam dat we dagelijks vele uren zittend doorbrengen. En daarbij voert hij een duurtest uit met verrassende gevolgen voor zijn eigen gezondheid.

En Thomas sluit zichzelf drie dagen na elkaar op in een piepkleine keuken die verzadigd is met vervuilde dampen. Of de kamerplanten die hij in die keuken meeneemt een zuiverend effect hebben op de binnenlucht, ontdek je in het derde seizoen van Factcheckers.

“Er is al heel wat zin en onzin verteld over het effect van planten op de lucht in huis. En omdat zelfs de NASA er onderzoek naar gedaan heeft, wilde ik zelf aan den lijve ondervinden of planten nu werkelijk de lucht in huis zuiveren.”

Thomas Vanderveken

Undercover

Daarnaast gaat het trio ook dit seizoen weer undercover om feiten te checken. Britt, Jan en Thomas proberen als straatartiest zoveel mogelijk geld te verzamelen. Maar ze tonen ook enkele minder fraaie methodes waarmee sommige mensen aan geld trachten te komen. Zo proberen Britt en Thomas een heel nieuwe manier van zakkenrollen uit. Jan en Thomas onderzoeken ook of je eenvoudig mensen kan oplichten door hen een niet bestaand vakantiehuis te verhuren.En ze schakelen enkele jongeren in om uit te zoeken hoe gemakkelijk minderjarigen illegaal alcohol kunnen kopen.

Met de hulp van de kijkers

In het derde seizoen van Factcheckers komen, nog meer dan vroeger, kijkersvragen aan bod over de meest uiteenlopende onderwerpen. Op het einde van het vorige seizoen deed het trio een oproep naar de kijkers om van hen te horen welke berichten en nieuwsfeiten ze graag gecheckt zouden zien.

“We hebben de gekste vragen gekregen over voetpleisters, mayonaise en zelfs over onze eigen VRT. Maar vaak zag je toch heel veel vragen terugkeren, zoals dus ook over zure soep. Ja, dan onderzoeken wij dat met het grootste plezier, hé”.

Jan Van Looveren

Voor een van die kijkersvragen plaatsen Britt, Jan en Thomas hun eigen kledingcontainer langs de straat om te onderzoeken wat er gebeurt met de kleding die mensen in dit soort containers achterlaten. Voorts slijpen Britt en Thomas ook nog staafmixers open. Ze gaan op zoek naar bacteriën om een antwoord te geven op de kijkersvraag of er gevaarlijke smurrie kan achterblijven in die mixers.

En het drietal betrekt de kijkers zelfs mee in een grootschalig onderzoek voor deze factcheck: ‘Slaagt echt maar één Vlaming op de vier als die opnieuw een rijexamen aflegt?’

Factcheckers, vanaf dinsdag 4 januari 2022 om 20.40 uur op Eén.

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van mudoo.be

* verplicht in te vullen

ByLisa Paulussen

Als studente communicatiewetenschappen kreeg ik de kans om ervaring op te doen bij Showcomm bv, het bedrijf achter deze website. Na mijn stage ben ik in 2021 gewoon blijven hangen en kan ik mij uitleven met het schrijven van berichten over Belgische en Nederlandse showbizznamen. Geniet van mijn berichten en deze website.