De voorbije drie seizoenen maakte Luk Alloo liefst 32 afleveringen van Alloo bij de Wegpolitie. Heel wat interventies gingen over de tongen en iedereen had een mening over het werk van de politiemensen van de Federale Wegpolitie. Maar wat vinden ze zelf van hun deelname aan het programma?
Vanaf donderdag blikt Luk vijf weken lang terug op drie boeiende seizoenen. Hij gaat in Brecht, Turnhout en Antwerpen op bezoek bij de politiemannen en -vrouw van de Federale Wegpolitie. Samen praten ze over de mens achter het uniform. Ze bespreken welk rijgedrag hen stoort, hun favoriete fragmenten, de leukste scenes en de pijnpunten.
In de eerste aflevering rijdt Luk naar Turnhout, om met de jonge inspecteurs Yann en Jef na te kaarten over de tijd die ze samen doorbrachten in de politiewagen. Inspecteur Yann maakte een aantal jaar geleden de transitie van godsdienstleerkracht naar politieman: “Ik heb er altijd van gedroomd om bij de politie te werken. Toen ik vijf was, reed ik op de dijk in Knokke in een gocart in de vorm van een politiewagen.” Nu zijn droom is uitgekomen, is hij blij dat ook zijn omgeving een inkijk krijgt in zijn werk: “Ik krijg veel vragen over mijn job. Mensen geloofden vaak niet wat ik vertelde, maar nu het op televisie komt wel.” Een goed voorbeeld is een interventie waarbij een chauffeur weigerde te stoppen voor een controle en waarop een groot aantal politievoertuigen de achtervolging inzette. De wagen werd omsingeld en de inzittenden werden op de Antwerpse Ring in de boeien geslagen en afgevoerd naar de politiepost. “Ik ben veel aangesproken geweest over deze interventie. De kijkers vonden het spannend omdat de achtervolging spectaculair was en wij onze wapens trokken. Voor mij was deze interventie vooral een bewijs van hoe belangrijk teamwork is voor ons.”
Luk peilt ook naar de grootste frustratie bij de politiemannen. En dat is het roekeloze rijgedrag van sommige chauffeurs. Wanneer een dronken man met zijn auto inreed op de vangrail, reageerde Yann verbijsterd, maar was hij vooral gerustgesteld omdat er niemand anders betrokken was bij het ongeval. “Deze chauffeurs vergeten vaak dat ze niet alleen zichzelf, maar ook anderen, in gevaar brengen. Vaak komen mensen die niet gedronken hebben zwaarder gewond uit een ongeval dan de dronken persoon die het ongeval heeft veroorzaakt.” En dan zijn de gevolgen niet te overzien: “Ik heb al ongevallen met doden vastgesteld, waarbij de dodelijke slachtoffers geen enkele fout hebben gemaakt. Je ziet die mensen voor je sterven. Zoiets blijft je voor altijd bij.”
Hetzelfde geldt voor overdreven snelheid, vertelt Inspecteur Jef: “Ik vind de boetes voor overdreven snelheid te laag. De chauffeurs brengen niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook de andere weggebruikers. Ze denken dat ze de snelheid aankunnen, maar dat is niet altijd zo. En hoe hoger de snelheid, hoe zwaarder de gevolgen bij een ongeval.”
Inspecteurs Yann en Jef praten met veel passie over hun job. “Als het kan, wil ik dit blijven doen tot aan mijn pensioen”, vertelt Jef. En die passie valt bij veel mensen in de smaak. Dat bewijzen een aantal fragmenten die Luk opnieuw bovenhaalt en waarop te zien is hoe de politiemannen herkend worden. “Nadat ik iemand bekeurd had, vroeg die persoon of hij mij mocht toevoegen op Facebook. Ik heb ‘neen’ gezegd. Ik heb trouwens geen Facebook. Ik hoef geen foto’s van hespenrolletjes in kaassaus te zien van mijn vrienden.”, lacht hij.
Alloo bij de Wegpolitie, elke donderdag om 21:45 op VTM.