De CIM-luistercijfers voor de periode september-december 2021 zijn bekendgemaakt. De radiozenders van de VRT , DPG Media en Mediahuis doen het allemaal goed, zo blijkt uit de cijfers. Studio Brussel en Radio 1 kennen een opvallende groei met 9,8 en 8,9% en de digitale radiozender Nostalgie+ maakt een opvallende entree met 0,3 marktaandeel. Daarnaast blijft Qmusic de tweede grootste zender in Vlaanderen met het beste najaar in zeven jaar tijd.
Het najaar 2021 legde de radiozenders van de VRT, DPG Media en Mediahuis geen windeieren. De drie mediagroepen kunnen van september tot en met december 2021 mooie luistercijfers neerleggen voor hun radiozenders, dat blijkt uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). In totaal luistert 74 procent van de Vlamingen dagelijks naar de radio, wat een stijging is van 2,4% ten opzichte van vorig jaar.
Ontdek hieronder de luistercijfers van de VRT, DPG Media en Mediahuis van september – december 2021:
VRT: Studio Brussel, MNM, Radio 1 en Radio 2
In het najaar luisterden elke dag 2,8 miljoen mensen naar één van de VRT-radiozenders. Studio Brussel en Radio 1 kenden een mooie groei met een marktaandeel van respectievelijk 9,8 en 8,9 procent en ook de andere VRT zenders doen het goed.
Radio 2 blijft de ultieme marktleider met een marktaandeel van 29,2 procent en elke dag ruim 1,2 miljoen luisteraars. MNM en Klara blijven stabiel met een marktaandeel van 7,8 en 2,5 procent en Radio 1 haalt met de stijging in luistercijfers ook zijn hoogste marktaandeel in meer dan vijf jaar.
“We zijn blij dat zoveel luisteraars afstemmen op een van onze VRT-zenders. Ze bevestigen een sterk najaar en zijn een opsteker voor onze ploegen die elke dag met veel talent en inzet onze programma’s maken. Al onze radiomerken stijgen in bereik. Radio 1 haalt zijn hoogste marktaandeel in ruim 5 jaar, de zender doet het ook online al een tijd erg goed.“
Els Van de Sijpe, manager Radio & Audio bij de VRT
Mediahuis: Nostalgie, Nostalgie+ en NRJ
De CIM-meting voor de periode september-december 2021 is de eerste meting waarin de digitale zender Nostalgie+ werd meegenomen. De digitale zender maakt meteen een opvallende entree met 0,3 marktaandeel bij de doelgroep 12+. Nostalgie zelf gaat in deze meting lichtjes achteruit in de luistercijfers, maar blijft stabiel in bereik en haar opvallend hoge luisterduur van 170 minuten. Jongerenzender NRJ verdubbelt haar marktaandeel van 0,9 naar 1,8% met een een groei in alle doelgroepen en een verdubbeling op de groep 12-24 jaar.
“In de deze CIM-meting gaan we achteruit in bereik maar in de overview van de laatste 2 jaar is ons marktaandeel eigenlijk stabiel. Ons product staat er en onze hoge luisterduur bevestigt: met 207 minuten staan wij in de top 3 van de langst beluisterde zenders. En we zijn ook superblij dat onze nieuwe zender Nostalgie+ bij haar eerste meting meteen mooi binnenkomt in de CIM-cijfers en opduikt in de top 5 van de “digital only”-radiomerken”.
Managing Director Radio Tom Klerkx
“Onze music policy waarbij we enkel hits draaien uit de afgelopen 10 jaar wordt duidelijk gesmaakt door de stedelijke jongeren. En met onze enthousiaste team van jonge radiomakers zijn we klaar om de volgende Big Steps te zetten.”
Zendermanager Nathalie Delporte
DPG Media: Qmusic, Joe en Willy
Qmusic versterkt haar marktleiderschap met 23.5% marktaandeel bij de zenderdoelgroep 18 tot 44-jarigen. De zender bevestigt ook bij het brede publiek (12+) zijn plaats als de tweede radiozender van Vlaanderen met een marktaandeel van 12.9% en ook Joe staat sterk bij de zenderdoelgroep 35-54 jarigen en behoudt een stabiele positie met 13.4% marktaandeel. Bij het brede publiek (12+) haalt Joe een marktaandeel van 8,7%.
De ‘digital-only’-zender Willy blijft stabiel bij het brede publiek (12+) met 0.8% marktaandeel en bereikt voor het eerst meer dan 100.000 wekelijkse luisteraars. Op één jaar tijd verdubbelde Willy haar marktaandeel bijna tot 1.4% in de doelgroep 18-54 jarigen.
“Het is een mooie bekroning voor het hele team dat steeds meer Vlamingen Qmusic omarmen. We waren al het tweede grootste station van Vlaanderen en marktleider op onze doelgroep 18-44, maar we nemen nu nog meer voorsprong en bereiken elke dag op die doelgroep maar liefst 9% meer luisteraars dan voorheen.”
Michael Dujardin, channel manager Qmusic
“Het is fijn te zien dat we het binnen onze doelgroep van 40’ers en 50’ers goed blijven doen. Maar ook het bredere publiek verrassen we met toffe en maatschappelijk relevante radio. Dat doen we op FM, maar meer dan ooit ook digitaal, waar de Joe-familie blijft groeien met een marktaandeel van 1,6%. Het digitale station Joe Easy, met een mix van aangename rustige popmuziek, is koploper en valt duidelijk in de smaak.”
Robin Vissenaekens, channel manager Joe