Nieuw op Canvas: Generatie B – Een absurde comedy over een generatieconflict

ByLisa Paulussen

7 februari 2017

‘Op een woensdag of een donderdag werd de economische rating van België verlaagd van AA+ tot B. Alles wat volgt, is waar. Soms wat overdreven, maar niet veel.’

Met dit uitgangspunt kiest Generatie B resoluut en onbeschaamd voor absurde comedy, met een nadruk op het generatieconflict tussen de jongeren op wiens schouders alle nadelen van deze nieuwe economische crisis rusten, en de babyboomers die dankzij hun politieke macht heel goed voor zichzelf zorgen en niet van plan zijn hun luxueuze comfort op te geven.

Generatie B volgt zes jongeren die moeten proberen te overleven in de ‘apocalyptische’ grootstad Brussel. Een revolutie is nakend….

De hoofdrollen in de reeks worden gespeeld door Jeroen Van der Ven, Ella-June Henrard, Efrat Galai, Eva Binon, Jeroen Perceval, Mungu Cornelis en Zouzou Ben Chikha.

Daarnaast zijn er gastrollen voor Viviane De Muynck, Katelijne Damen, Josse De Pauw, Damiaan De Schrijver, Mourade Zeguendi, Peter Van den Eede, Bert Haelvoet, Joris Van den brande, Maaike Neuville, Chiel van Berkel, Günther Lesage, Anemone Valcke en Sara De Bosschere.

Het verhaal

Jonas (Jeroen Van der Ven) staat aan de vooravond van zijn dertigste verjaardag. In een poging om het perfecte vriendje te zijn, volgde hij ooit zijn vriendin Brulletje (Eva Binon) naar Brussel, toen zij daar een acteeropleiding begon. Maar ondertussen is hun relatie stukgelopen en is Jonas zijn job kwijt.

Hij probeert wanhopig zijn leven weer op de rails te krijgen en Brulletje opnieuw voor zich te winnen. Ook zijn zoektocht naar werk is een hopeloze onderneming. Hij belandt dan maar in een semilegaal Molenbeeks callcenter, verborgen achter een nachtwinkel en gerund door de krachtdadige Ibrahim (Zouzou Ben Chikha). Die regelt voor Jonas ook een nieuwe slaapplaats. Weliswaar enkel een zetel in een veel te krap appartement bewoond door Lisa (Ella-June Henrard), een sensuele kindertelevisiepresentatrice, en Sebastiaan (Jeroen Perceval), een charismatische maar gestoorde goeroe met een kleine groep activisten: de Generation Liberation Army.

Toch blijft Jonas geloven in een relatie met Brulletje. Die blijft zelf ook twijfelen en zit bovendien verwikkeld in een lang en fout castingproces voor een nieuwe televisiereeks. Haar tegenspeler, de beroemde acteur Arend (Mungu Cornelis), test haar persoonlijk uit en ontwikkelt door haar verhalen over Jonas een soort obsessie. Zo intens zelfs dat Arend Jonas wil bestuderen en bij wijze van research eveneens in het appartement komt wonen, samen met de exponentieel groeiende sekte van Sebastiaan.

Voor Jonas, die conflicten meestal zoveel mogelijk vermijdt, wordt de druk ondraaglijk. Hij zoekt steun bij Lisa, begin twintig en dus fin-de-carrière als wrapper. In een neerwaartse spiraal van drank en foute mannen klampt Lisa zich vast aan één lichtpuntje: de nieuwe maar getrouwde netmanager, die Lisa ziet als de ware.

Doorheen de reeks worstelt Jonas ook met zijn loyaliteit voor de neoliberale Ibrahim, die als een surrogaatvader steeds meer in hem ziet en hem laat opklimmen in zijn bedrijf.

Ondertussen begint de Generation Liberation Army van Sebastiaan zich meer en meer te roeren, vooral sinds de komst van de mysterieuze hackster Lilith (Efrat Galai). Hun acties worden alsmaar driester…

De door de groep geviseerde babyboomers worden uit angst en woede op hun beurt radicaler in hun denkwijze over jongeren en ondernemen wraakacties. Vanaf dan is de chaos compleet.

Een absurde comedy

Generatie B is een reeks over jong zijn op een oud continent.  Het is een verhaal met een lange voorgeschiedenis. Het begon allemaal met de ambitie van Pieter van Hees om het boek Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij van Joost Vandecasteele te verfilmen en eindigt jaren later als een absurde comedy op Canvas.

Generatie B wil niet alleen heftige en hedendaagse onderwerpen behandelen – de economische crisis, jeugdwerkloosheid, manipulatie door de media, het probleem Brussel, repressie en politiek verzet – maar wil dat ook nog eens zo grappig mogelijk doen.

Brussel als setting en belangrijke factor in het verhaal was ook vanaf het begin een vanzelfsprekende keuze, ook al is filmen in Brussel allesbehalve evident. Want het is niet alleen de woonplaats van Vandecasteele en Van Hees, het is allicht de meest spannende en futuristische plek in dit land, waar alles altijd op scherp lijkt te staan.

Geïnspireerd door haar identiteit als Europese hoofdstad en haar dagelijkse verloedering slopen in de scenario’s overdreven ideeën over de staat van de stad na een B rating. Maar naarmate het schrijfproces vorderde, kregen deze ideeën een bijna visionair karakter, zoals scènes over militairen die in winkelstraten patrouilleren.

Er werd versie na versie geschreven, niet alleen om de actualiteit voor te zijn, maar ook om de acteurs frisse en scherpe dialogen te kunnen aanbieden. Scenario’s die ervoor zorgden dat getalenteerde acteurs en actrices meteen overstag gingen en met veel goesting in het project stapten.

Generatie B vertelt het verhaal van hedendaagse jongeren die zich beknot en voorgelogen voelen door de vorige generatie, die zich hardnekkig vastklampt aan de macht. De makers kiezen daarbij voor een gedurfde mateloosheid, in speelstijl en in sfeer. Daarom werd er ook zoveel mogelijk gefilmd op werkelijke plekken in Brussel, een dankbaar decor voor een stad in verval, en zo close mogelijk met de camera op de schouder.

Generatie B gaat niet zomaar voor de grap, maar wil humor laten ontstaan door de interactie tussen driedimensionale personages in absurde en stedelijke situaties. In het geval van Generatie B is dat de gespannen politieke situatie, die wordt getoond door middel van nieuwsbeelden, graffiti en acties van burgerlijke ongehoorzaamheid.

De makers

Generatie B is een productie van De Mensen in coproductie met Gardner and Domm voor Canvas. Het scenario werd geschreven door Joost Vandecasteele en Pieter Van Hees, die ook de regie voor zijn rekening neemt.

Joost Vandecasteele studeerde theaterregie in Brussel. Met zijn theatermonoloog Sparta 2010 won hij de Theater Aan Zee-prijs 2002. Van 2005 tot 2009 was hij lid van het theatercollectief Abattoir Fermé. In 2009 verscheen zijn literair debuut, de verhalenbundel Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij. Het boek werd bekroond met de Prijs van Beste Literaire Debuut. Andere titels van zijn hand zijn Massa en Jungle. Voor televisie schreef hij mee aan de dialogen voor de dramareeks Chaussée d’Amour.

Pieter Van Hees is regisseur en scenarioschrijver. Hij studeerde Germaanse filologie en film aan Sint-Lukas. Hij maakte verschillende kortfilms, waaronder de in september 2001 met een Amerikaanse Pixie Award (de Oscar voor internetfilms) bekroonde kortfilm Black XXX-Mas. Hij maakte drie langspeelfilms: Linkeroever (2008), Dirty Mind (2009) en Waste Land (2014). Voor televisie regisseerde hij eerder onder meer de dramareeks Chaussée d’Amour en een aantal afleveringen voor Zone Stad en De bunker.

Generatie B, vanaf woensdag 8 februari 2017 om 21.45 uur bij Canvas.

Generatie B is een productie van De Mensen voor Canvas.

Schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief van mudoo.be

* verplicht in te vullen

ByLisa Paulussen

Als studente communicatiewetenschappen kreeg ik de kans om ervaring op te doen bij Showcomm bv, het bedrijf achter deze website. Na mijn stage ben ik in 2021 gewoon blijven hangen en kan ik mij uitleven met het schrijven van berichten over Belgische en Nederlandse showbizznamen. Geniet van mijn berichten en deze website.