Met 31,3 procent haalt Radio 2 haar hoogste marktaandeel in vier jaar, dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).
Het populaire radionet maakt daarmee meer dan ooit haar naam van de grootste familie van Vlaanderen waar. Klara laat met een zesde stijging op rij een mooie evolutie optekenen, MNM bereikte nog nooit zo veel jongeren. De VRT-radionetten gaan er samen op vooruit met een totaal marktaandeel van 64,7 procent.
Jan Knudde, nethoofd Radio 2: “De luisteraar vindt een goede compagnon in Radio 2. We leven in woelige tijden, maar er gebeurt ook veel goeds. Radio 2 deelt die positieve verhalen net als de moeilijkere momenten elke dag met haar luisteraars. Bij Radio 2 zijn we echt geïnteresseerd in mensen van bij ons. Het doet dan ook deugd dat deze mooie cijfers bevestigen dat we dicht bij onze luisteraars staan.”
Chantal Pattyn, nethoofd Klara: “Luisteraars blijven ons aanbod van klassieke muziek, jazz en cultuur duidelijk waarderen. Dat voelden we ook weer tijdens evenementen als Klara in deSingel (januari) en het Klarafestival (maart), bij specials over Philip Glass (januari) en bij acties als Klara zoekt academie (februari) . Fijn dat de cijfers die positieve reacties bevestigen.”
Ook de andere radionetten van VRT kunnen mooie cijfers voorleggen. Radio 1 blijft stabiel, Studio Brussel blijft de tweede grootste zender van Vlaanderen. Nog nooit zo veel jongeren luisterden naar MNM. De zender bereikt nu dagelijks ruim een kwart van de luisteraars tussen 12 en 24 jaar, een record.
Rino Ver Eecke, nethoofd MNM: “Dagelijks voelen we dat de band met onze jonge luisteraars goed zit en zelfs sterker wordt. Dat we hiervan het bewijs in de cijfers zien, is een geweldige opsteker net voor we beginnen met een nieuwe en 6deeditie van Marathonradio. Ook dit jaar gaan we studenten de klok rond een hart onder de riem steken tijdens de blok en de examens, deze keer vanuit het radiohuis in Leuven. Met heel veel verrassingen en maximale steun voor de jonge studenten.”
CIM-CIJFERS Golf 1-2017 (07/01/2017-15/04/2017) | ||
marktaandeel (12+)* | Golf 2017-1 | Golf 2016-1 |
VRT globaal | 64,7 | 64,4 |
Radio 1 | 8,1 | 8,2 |
Radio 2 | 31,3 | 29,8 |
Klara | 2,7 | 2,2 |
MNM | 9,7 | 9,8 |
Studio Brussel | 12,4 | 14,1 |
kwartieren radio. | ||
gemiddeld dagbereik (x 1000)** | Golf 2017-1 | Golf 2016-1 |
VRT globaal | 3.042 | 3.137 |
Radio 1 | 614 | 675 |
Radio 2 | 1.340 | 1.343 |
Klara | 160 | 170 |
MNM | 695 | 680 |
Studio Brussel | 684 | 782 |
** het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag in absolute aantallen | ||
gemiddeld dagbereik (%)*** | Golf 2017-1 | Golf 2016-1 |
VRT globaal | 54,9 | 57,1 |
Radio 1 | 11,1 | 12,3 |
Radio 2 | 24,2 | 24,4 |
Klara | 2,9 | 3,1 |
MNM | 12,5 | 12,4 |
Studio Brussel | 12,3 | 14,2 |
*** Het totaal aantal verschillende luisteraars van een net op een gemiddelde dag ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen | ||
gemiddelde dagelijkse luisterduur**** | Golf 2017-1 | Golf 2016-1 |
VRT globaal | 246 | 245 |
Radio 1 | 153 | 145 |
Radio 2 | 271 | 265 |
Klara | 194 | 153 |
MNM | 161 | 172 |
Studio Brussel | 210 | 215 |
**** het aantal minuten dat de luisteraar van een net op een gemiddelde dag naar dat net luistert |