DPG Media behaalt in maart met de family of channels (VTM, VTM 2, VTM 3 en VTM 4) samen 39,3% marktaandeel en scoort daarmee nog beter dan de eerste coronamaand vorig jaar (+2,4% vs. maart 2020).
Vlaggenschip VTM toont straffe cijfers met stabiliteit ten opzichte van vorig jaar. De zender weet de sterke uplift in marktaandeel van vorig jaar (nieuws en entertainment) dit jaar te behouden via een sterk programma-aanbod. Met de drie overige family of channel-zenders wint DPG Media tegenover vorig jaar. Inclusief VTM GOLD en de andere longtail zenders (Discovery Channel, Investigation Discovery, Eurosport, TLC, MTV en Comedy Central) behaalt DPG Media 43,3% marktaandeel en groeit naar 63,8% commercial share.
VTM
VTM (27,2%) behoudt het hoge marktaandeel van de recordmaand maart 2020, dat door corona toen een extra uplift kreeg dankzij de mix van duiding en entertainment. VTM scoort sterk in de vooravond met VTM Nieuws (inclusief weekend, 35% marktaandeel, 704.000 kijkers) en Familie (33% marktaandeel, 702.000 kijkers), en kan met Lisa (43% marktaandeel, 504.500 kijkers) dat recurrent blok nog versterken.
In prime blijven The Voice van Vlaanderen (45% marktaandeel, 1.120.500 kijkers), Blind Getrouwd (36% marktaandeel, 988.000 kijkers) en Liefde voor Muziek (35% marktaandeel, 833.000 kijkers) de sterkhouders. Het schema werd nog verder versterkt met Huis Gemaakt op woensdag (30% marktaandeel, 567.000 kijkers) en Lego Masters op zaterdag (38% marktaandeel, 686.000 kijkers).
De VTM-kijker kon ook genieten van het sportaanbod, met onder andere de WK kwalificatiematchen Tsjechië – België (46% marktaandeel, 1.117.000 kijkers), België – Wales (39% marktaandeel, 1.079.000 kijkers), België – Wit-Rusland (41% marktaandeel, 1.073.000 kijkers). Ook de wielerwedstrijd Milaan – San Remo lokte meer dan een half miljoen kijkers (53% marktaandeel, 562.500 kijkers), bij de aankomst zelfs meer dan 1.000.000 kijkers.
VTM 2
Bij VTM 2 konden voetballiefhebbers afstemmen op de bekerwedstrijden Anderlecht – Genk (16% marktaandeel, 502.000 kijkers), Anderlecht – Cercle Brugge (9% marktaandeel, 333.000 kijkers) en Genk – KV. Mechelen (10% marktaandeel, 173.000 kijkers) en de Champions League wedstrijden Paris Saint-Germain – FC. Barcelona (7% marktaandeel, 271.500 kijkers) en Chelsea – Atletico Madrid (8% marktaandeel, 242.000 kijkers). Daarnaast was er ook Darts UK Open (6,4% marktaandeel, 59.000 kijkers).
Ook de lokale, krachtige reality is de smaakmaker van de kijkers. VTM 2 groeit versus Q2 vorig jaar naar 6,2% marktaandeel (+10%). In maart zorgen lokale formats voor een uplift in prime. Zo is De Vuilste Jobs van Vlaanderen (21% marktaandeel, 417.000 kijkers) de best scorende local van VTM 2 tot nog toe. Ook Lady Truckers is zo’n topper, dat met zijn tweede seizoen nog beter scoort (16% marktaandeel, 307.000 kijkers).
Daarnaast zorgen film in het weekend en Masterchef (13% marktaandeel, 54.000 kijkers) in de vooravond voor succes. Bij de films scoorden Mission Impossible: Rogue Nation (14% marktaandeel, 225.000 kijkers), Avengers: Age of Ultron (11% marktaandeel, 178.500 kijkers) en Jason Bourne (8% marktaandeel, 172.000 kijkers) de meeste kijkers.
VTM 3
VTM 3 behaalt 4,1% marktaandeel (+7,5% vs. Vitaya vorig jaar). Toppers zijn de films Atomic Blonde (13% marktaandeel, 282.000 kijkers), Secret in Their Eyes (8% marktaandeel, 145.000 kijkers) en The Black Widow Killer (6,5% marktaandeel, 138.000 kijkers).
VTM 4
VTM 4 scoort 1,9% marktaandeel (+26% vs. CAZ vorig jaar). De films The Transporter Refueled (5% marktaandeel, 115.000 kijkers), True Grit (0,7% marktaandeel, 111.000 kijkers) en Gunfight at the O.K. Corral (1,8% marktaandeel, 88.000 kijkers) werden het meest bekeken.
VTM GOLD
VTM GOLD haalt in zijn eerste maand 0,7% marktaandeel (meer dan een verdubbeling in vergelijking met CAZ2 vorig jaar). De Klassiekers Nonkel Jef (1,6% marktaandeel, 32.500 kijkers), Het Mooiste Moment (0,6% marktaandeel, 28.000 kijkers) en De Planckaerts (2% marktaandeel, 26.000 kijkers) staan bovenaan de ranking van meest bekeken programma’s.
VTM GO
VTM GO zit qua views (15,9 mio views) nagenoeg op niveau van vorig jaar maart (16,2 mio views), toen de corona-epidemie uitbrak en voor een extra uplift in longform views zorgde. Lineair blijven de recurrente formats Lisa (1.987.000 views) en Familie (1.351.000 views) sterk scoren, maar ook de toppers Blind Getrouwd (785.000 views) en Huis Gemaakt (211.000 views) worden online bekeken.
De drie Rode Duivels-matchen in maart hadden 207.000 views bij VTM GO. Ook de lineair afgeleide formats Huis Gesmaakt (186.000 views) en The Voice Comeback Stage (263.000 views) vallen in de smaak. Tot slot verschijnen Uit De kleren (239.000 views) en Blijven Slapen (417.500 views), de lokale formats bij VTM 2, in de top van VTM GO.