Quantcast
Radio

Radio 2 maakt Phishingspecial: hoe bescherm je jezelf tegen online oplichting?

Online oplichting is een actueel probleem en Radio 2 zet vanaf maandag het thema de hele week in de kijker in de Phishingspecial. Van maandag 26 tot en met vrijdag 30 april geven De Inspecteur, De Madammen en Spits getuigenissen en tips om jezelf te beschermen tegen online oplichting. Sven Pichal deed met De Inspecteur ook een experiment in het kader van phishing met een verbijsterend resultaat.

Online oplichting is een steeds groter probleem en het thema wordt uitgebreid in de aandacht gezet op Radio 2. De Inspecteur gaat na wat de banken kunnen doen en hoe het parket en de politie zich kunnen organiseren om de oplichters aan te pakken. Sven Pichal vraagt ook aan minister van Justitie Vincent Van Quickenborne om er dringend een prioriteit van te maken. 

De Madammen onderzoeken volgende week waarom we blijven klikken op verdachte links, en hoe we onze kinderen tegen oplichters kunnen beschermen. Daarnaast kijkt Spits een onderzoek in van bankenfederatie Febelfin over de bekendheid van online oplichting bij de Vlaming.

10 000 euro kwijt

Door online oplichting kun je duizenden euro’s verliezen door één foute muisklik. Het overkwam Magdalena uit Lebbeke. Ze klikte op een link in een mail die zogezegd van de bank kwam, maar zo gingen oplichters met 9800 euro aan de haal. “De bank zegt dat ze niks kunnen doen voor mij. Ze verwijten mij dat ik grof nalatig ben geweest, terwijl ik net op de link heb geklikt omdat ik mijn papieren in orde wou maken.”

“Voor ik het wist was ik 10 000 euro kwijt. Ik ben met pensioen, maar heb de afgelopen maanden weer gewerkt op de covid-afdeling om mijn verloren spaargeld terug te verdienen.”

Mieke (Gent) slachtoffer van Whatsapp-fraude

 “Zijn verhaal was zo geloofwaardig dat ik geen moment heb getwijfeld of het een oplichter zou kunnen zijn.”

Hugo (Oostende), werd opgelicht door een valse bankbediende

De oplichters hebben met mijn kaartbetalingen gedaan in een winkel. Waarom vraagt het gerecht niet gewoon die camerabeelden op? Ik heb het gevoel dat ze het niet serieus nemen.”

Elien uit Bertem reageerde op een valse sms

78% meer phishing

Bij de ombudsdienst financiën zijn vorig jaar 78% meer phishingdossiers binnengekomen dan het jaar ervoor. Een op de drie klachten bij de ombudsdienst gaat nu over phishing en er werden in totaal 400 phishing klachten ingediend. In absolute cijfers lijkt dat niet zo veel, maar de ombudsdienst is de laatste instantie waar een klant een klacht kan indienen en dit cijfer ligt waarschijnlijk nog hoger.

De druk om phishing aan te pakken is groot, want de criminelen worden steeds beter in het oplichten van mensen en ook de technologie staat niet stil. De criminelen zijn op de hoogte van de actualiteit en spelen daar snel op in om ons te misleiden. Bovendien blijken alle instanties ook achter de feiten aan te hollen. 

De Inspecteur trekt de straat op

Inspecteur Sven Pichal trok met een verborgen camera de straat op en belde aan bij een aantal Vlamingen in Aalst. Hij stelde zich voor als een medewerker van de belastingen en vroeg bankkaartgegevens op. Hij moest weinig moeite doen om het vertrouwen te winnen, want in slechts zes pogingen lukte het hem om drie keer een foto te maken van de voor- en achterkant van een bank- of kredietkaart. Sven kreeg daarbovenop ook een nadrukkelijke dankjewel dat de belastingdienst tot aan de deur kwam.

“Ik vertelde dat ze dit jaar een aanzienlijke som terugtrekken, maar dat we bij de belastingen niet over de correcte rekeninggegevens beschikken. Hetzelfde scenario als in een populaire phishingmail die nu de ronde doet. Ik was ook erg verrast dat je zo snel het vertrouwen van nietsvermoedende mensen kan winnen om toch erg persoonlijke informatie los te krijgen”

Inspecteur Sven Pichal

Bekijk hieronder hoe Sven Pichal ging aanbellen in Aalst:

De Phishingspecial van Radio 2, vanaf maandag 26 april tot en met vrijdag 30 april 2021 bij De InspecteurDe MadammenSpits en op radio2.be.

Toon meer

Gerelateerde berichten